Uxmal

Heerlijk hebben we weer ontbeten, dit keer met fruit en american pancakes. Na het onbtijt zijn we naar de ruines gegaan. Deze waren nog veel mooier dan bij Chitchen tiza. Het was minder toeristisch en je kon overal opklimmen. Ook lieten ze door middel van foto's zien dat het maken van alles niet kwam door goede machines maar door goed teamwork en leiderschap. We hebben hier een paar uur rondgelopen en hele mooie dingen gezien.

We zijn toen doorgereden naar het chocolademuseum. Het was alleen totaal niet wat je van een museum verwacht. Het was buiten en overal had je dingen te zien en er waren demonstraties. Zo kon je hete chocolademelk drinken op de manier waarop de maya's dat deden. Papa en ik durfden het aan en we hebben chocomel op met hete peper erin. Smaakte best vies ;p. Ook was er een Maya ceremonie nagedaan. Hier werd cacao vereerd. Het waren allemaal mannen in witte kleden en 1 soort indiaan en die gingen trommelen en dansjes doen en gekke geluiden maken. Ze deden het alleen zo sirieus dat het heel moeilijk was om mijn lachen in te moeten houden.

Ook had je er dieren. Ze hebben de dieren er neer gezet die een bedreiging van de cacao plantage in Mexico waren. spinapen, herten en jaguars. Deze zijn gered uit het wild omdat ze niet konden overleven en worden hier goed verzorgd. De Maya's vonden cacao heel heilig en dronken het als champagne bij verschillende feestelijke gelegenheden. Ze offerden vaak mensen en dat bloed ervan vermengden ze met cacao en dat dronken ze. (bahbah gekke Maya's) Ze dachten ook dat alles heilig was en spiritueel kon denken dus zelfs een boom.

Na dit museum wat veel meer was dan een museum gingen we lekker zwemmen in het hotel. Die kindjes hier zijn zo schatiig allemaal. Gister had ik ook al vrienden gemaakt met een Mexicaansklein meisje en haar broertje en een balletje met ze overgegooid.

We hebben heerlijk gegeten met een lekkere lasagne en kaart spelletjes gespeeldj. Was weer een leuke en verrassende dag!

Marthijn

Mooie verhalen en leuk opgeschreven. Maakten ze daar ook al bier?
groeten,
Marthijn

Helaas niet meer in Thailand

Ik geloof dat ik ook naar mexico moet :)
Zoveel chocolaaaaaa