San Cristobal

We hebben vandaag een hele indrukwekkende dag gehad.

Bij een winikeltje in de buurt van het hotel hadden we een tour geboekt naar 2 dorpjes waarMaya's nog echt zo leven. We werden opgehaald van het hotel door een engels sprekende gids, een hele vriendelijke man die er uit zag als een soort indiaan.

Er werden nog meer mensen opgehaald waaronder 4 Koreanen en 2 andere Nederlanders waarmee we later reisverhalen gingen uitwisselen. We zijn eerst naar het ene dorpje gereden. Hier kregen we veel uitleg over de Maya's. Ze geloofden dat als je dood ging, dat je dan in een onderwereld terecht komt. In je graf krijg je eten mee, want zo kan je de honden voeren en die kunnen je dan helpen in de onderwereld om zo terug te komen als een nieuw mens of dier.

We hebben in het eerste dorpje een rondleiding gekregen. Er was heel veel om te zien! Ook kondern we taco's en een soort alcoholische drank proeven die ze daar maken en die gedronken word bij de missen. In het dorpje droegen de mensen een soort gekke kleding met flosjes eraan. Als je getrouwd was had je korte flosjes en als je single was en dus automatsich opzoek volgens deze cultuur had je lange flosjes aan je soort shirt. Best handig opzich. In de kerk was een kerkdienst bezig die we bij mochten wonen. Het is echt een strijd tussen katholiek en de Maya religie daar dus je ziet van beide invloeden dingen terug in de kerk.

In het tweede dorpje was 9 dagen geleden de president dood gemaakt omdat ze het er niet mee eens waren, dus de sfeer was anders dan normaal. Om die reden moesten we wat voorzichtiger zijn en ook had hij de meeste informatie over dit dorpje in het andere dorpje al verteld. We zijn eerst gestopt bij een kerkhof. Daar had je kruisje de kleur naar mate van hoelang je geleefd had. (zielig genoeg waren er best veel kinderen)

De kerk was sirieus het raarste wat ik ooit had gezien. Je mocht geen foto's maken want dan gingen de Maya's je begooien met stenen. In de kerk was de grond bezaaid met dennennaalden. De muziek die afgespeeld was was langzaam want als je te hard ging dansen op de grond maakte je de onderwerld wakker.

In de kerk werden bij kippen de nek omgedraaid. We hebben het letterlijk voor onze neus zien gebeuren. Zo ontzettend raar. Die kip houden ze dan boven je hoofd en zo kan je die offeren en worden je gereinigd. Ook de eieren van de kip werden kapot geslagen en ze smeerden de kinderen er mee in.Het was heel gek om te zien en mee te maken. Net of ik in een andere wereld was. Overal stonden kaarsen ook op de grond en overal stonden beelden die goden voor moesten stellen. Iedereen kon zelf zijn beeld kiezen en daar voor om vergeving vragen. Want elk beeld stond ergens voor. Je had de goede kant en de onderwereld kant in de kerk.

Na een tijdje moesten we van iemand die in de kerk was er uit omdat we er te lang in hadden gestaan. Hele tijd (ook in Mexico zelf) wordt er vuurwerk afgeschoten. Dit ook om religieuze redenen. Na de dorpjes gezien te hebben zijn we teruggereden in het busje.

We zijn de stad nog in gegaan en hebben een korte klimtocht gemaakt om de kerk boven te zien op een berg en van het uitzicht te genieten. Het was een indrukwekkende dag!

niet meer in Thailand

heb je foto's? :D ik ben echt benieuwd naar de natuur

Tessa

Wow wat een verhaal! Heel erg indrukwekkend, ook wel beetje eng haha.

Jolanda

@nietmeerinThailand, schitterende bergachtige omgeving, stadje op 2100 meter, deed me sterk denken aan Kathmandu qua sfeer, bergdorpjes, kleuren, backpackers, landschap maar dan met tropische vegetatie, vriendelijke mensen, het religieuze wat een soort van magische invloed heeft. Echt geweldig.
De natuur is hier per deelstaat zo afwisselend.