Palenque

We hebben vandaag een reisdag gehad. Onderweg moesten we erg nodig naar de wc en toen stopten we bij iemand in de achtertuin daar hadden ze een klein houte hokje tussen allemaal dieren in waar je dan naar de wc kon gaan (de deur kwam tot de hoogte van mijn buik). Zelfs dat doen mensen om geld te verdienen haha.

Onderweg weer heel veel verkopers gezien. Op een paar plekken hielden kinderen of mensen de weg op met lianen en gingen ze voor de auto staan of eraan hangen. Zo graag wilden ze dat wij iets kochten. Echt super gevaarlijk want ze gingenbijna niet aan de kant en pakten de auto vast. De gids van gister vertelde dat 70% van de kinderen maar naar school kan en de rest moet op straat verkopen. Van het geld gaat 1/3de deel naar eten enprimaire levensbehoeften en de rest gaat naar drank waar de vaders lekker van gaan genieten.Ook worden kinderen een soort van ingehuurd omvoor de maffia om te verkopen. Echt niet normaal!

Bij een waterval hebben we een grote tussenstop gemaakt. Prachtig was het! Je had uitzicht over een hele grote waterval en kon er een groot eind langslopen omhoog.Er was ook een gekke wc want je kon niet doortrekken. Bleek dus dat er emmers stonden metwater voor de wc en die moet je dan erin spoelen om zo door te trekken. De wc's worden steedsraarder hier.

We hebben in totaal iets van 6 uur gereden en erna in het hotel meteen het zwembad ingeplonst (wat overig super koud was). In de avond hebben we gegeten bij een leuk restaurantje buiten met gezellige muziek. De aanbevolen fooi (10%!) zetten ze op een bonnetje erbij haha. Wel groot verschil met Nederland.

Morgen de laatste grote reisdag en dan op naar de zee!

Byebye :) uit het zonnige Mexico (hier is het weer lekker warm)