Villa Hermosa

We hebben vanochtend en begin middag heerlijk gezwommen in de zee hier! Het water is weer warm waardoor het gewoon fijn is om er in te lopen. Iedereen op mij na is alleen wel verbrand dus dat is minder. Daarna zijn we doorgereden naar Villa Hermosa. Het zou ongeveer 3 uur moeten duren maar er zitten zoveel drempels in de weg. Dat is echt niet meer normaal. Ik denk dat we er meer dan 100 gehad hebben. Ook worden we steeds opgehouden in de auto voor controle.

Wat je langs ziet rijden is ook niet normaal. Een busje waarin achterin in de laadbak een stuk of 7 mannen op stoeltjes zitten of een militaire auto waarop een militair staat met zijn geweer die zo langs je heen rijdt. Het is echt een en al gekkenhuis. Het rijden ging dus ook wat langer dan dat gepland was.

We kwamen aan in een heel leuk stadje. Na even op de wifi te hebben gezeten zijn we de stad in gegaan op zoek naar eten. Dat was nog lastiger dan gedacht. We eindigden ergens in iets wat eruit zag als een mac donalds maar een relatief duur restaurant was. Wel lekker gegeten! Wat wel gek isis dat we de bezienswaardigheid van de stad zijn. Er zijn hier helemaal geen blanke mensen dus iedereen kijkt om als we langs lopen en kijkt ons helemaal na dat is wel raar haha. Ook zijn we een hele hoge toren opgeklommen waar je uitzicht hebt over de hele stad. Prachtig was het met de ondergaande zon en de lampjes.

Langzaam krijgen we wel een beetje door hoe het hier werkt. Bij de iets wat rijkere gezinnen zijn de vaders meestal aan het werk en de moeders passen op de kinderen. Maar bij de armere gezinnen zoals onder ons hotel zitten 2 moeders buiten met 6 kindjes en een kleedje met daarop spullen die ze willen verkopen. Ze slaan de kindjes gewoon en de kindjes moeten met pakjes kauwgom met toeristen meelopen om zielig te gaan verkopen. Het is zo'n gekke wereld. Gelukkig zijn er ook mensen die het wel goed hebben.

Adios!

Mexico dag 7 al helemaal gewend aan het warme weer :)

We hebben ons mooie hotel en het zwembad verlaten en zijn naar Campeche gereden. Het was een stadje met allemaal mooie en gekleurde huisjes, echt het mooiste stadje ooit! Campeche ligt bij de golf van Mexico en het water heeft een hele mooie kleur. Ook was er een heel schatiig winkeltje met jurkjes, heb een leuke gekocht :)

Vandaag was echt een reisdag. We hebben in totaal 5/6 uur gereden. Omdat we even onze benen moesten strekken zijn we uitgestapt langs de snelweg en daar was zo'n mooi strand. Heel toevallig maar er was helemaal niemand en het water was prachtig en heerlijk warm. Echt even genoten. Ook mooie schelpen gevonden.

Ons hotel ligt ook in een leuk stadje en omdat we op de 6de verdieping zitten kunnen we uitkijken over de hele stad. Na het fitnessen zijn we naar buiten gegaan en over een grote kermis/ markt heengelopen. Daar hebben we ook wat gegeten. Was heel leuk!

Groetjes uit Mexico

Uxmal

Heerlijk hebben we weer ontbeten, dit keer met fruit en american pancakes. Na het onbtijt zijn we naar de ruines gegaan. Deze waren nog veel mooier dan bij Chitchen tiza. Het was minder toeristisch en je kon overal opklimmen. Ook lieten ze door middel van foto's zien dat het maken van alles niet kwam door goede machines maar door goed teamwork en leiderschap. We hebben hier een paar uur rondgelopen en hele mooie dingen gezien.

We zijn toen doorgereden naar het chocolademuseum. Het was alleen totaal niet wat je van een museum verwacht. Het was buiten en overal had je dingen te zien en er waren demonstraties. Zo kon je hete chocolademelk drinken op de manier waarop de maya's dat deden. Papa en ik durfden het aan en we hebben chocomel op met hete peper erin. Smaakte best vies ;p. Ook was er een Maya ceremonie nagedaan. Hier werd cacao vereerd. Het waren allemaal mannen in witte kleden en 1 soort indiaan en die gingen trommelen en dansjes doen en gekke geluiden maken. Ze deden het alleen zo sirieus dat het heel moeilijk was om mijn lachen in te moeten houden.

Ook had je er dieren. Ze hebben de dieren er neer gezet die een bedreiging van de cacao plantage in Mexico waren. spinapen, herten en jaguars. Deze zijn gered uit het wild omdat ze niet konden overleven en worden hier goed verzorgd. De Maya's vonden cacao heel heilig en dronken het als champagne bij verschillende feestelijke gelegenheden. Ze offerden vaak mensen en dat bloed ervan vermengden ze met cacao en dat dronken ze. (bahbah gekke Maya's) Ze dachten ook dat alles heilig was en spiritueel kon denken dus zelfs een boom.

Na dit museum wat veel meer was dan een museum gingen we lekker zwemmen in het hotel. Die kindjes hier zijn zo schatiig allemaal. Gister had ik ook al vrienden gemaakt met een Mexicaansklein meisje en haar broertje en een balletje met ze overgegooid.

We hebben heerlijk gegeten met een lekkere lasagne en kaart spelletjes gespeeldj. Was weer een leuke en verrassende dag!

Dag 6, Uxmal it is

Vandaag hebben we weer de laatse dag gehad in Merida. Daarna zijn we naar een haciënda gereden. Er wordt daar vanalles geproduceerd waarmee je tequila kan maken maar het is vooral voor touw bedoeld.

Eigenlijk is een haciënda een super mooie en oude boerderij van meerdere eeuwen oud. Er stonden nog verschillende machines en de inrichting was zo blijven staan zodat je goed kon zien hoe die mensen vroeger leefden. Echt heel erg mooi en vooral rijk dat ze waren. Wat me opvalt is dat alles uit steen gehakt is hier. Lijkt me erg veel tijd in zitten haha. Oorspronkelijk is het niet door de Mexicanen zelf gemaakt maar door de Spanjaarden die het hadden veroverd. Je ziet in Mexico veel Spaanse invloeden.

We hebben er 2 bezocht. Beiden stonden ze op een mooi en vooral groot landgoed. Zo indrukwekkend om te bezoeken. We hebben veel foto's gemaakt.

Nadat we heerlijk buiten met uitzicht op een prachtige tuin gegeten hadden, reden we door naar het hotel in Uxmal. Er staan hier letterlijk maar 2 hotels, 1 hotel en een chocolademuseum. Zelfs Eethen is nog groter. Toch is het prachtig hier. We hebben uitizcht op een piramide en ook al op de bergen hier.

We hebben het erg naar ons zin,

Adios

Mexico dag 5, de stad Merida

Vandaag zijn we in dezelfde stad gebleven als gister. Na ontbeten te hebben (nog steeds uitgebreid maar helaas geen 3 gangen meer ;p ) zijn we even lekker gaan zwemmen. Ik denk dat ik ongeveer een kilometer gezwommen heb in 2 dagen dus dat was wel even fijn.

Rond de middag zijn we de stad in gegaan. Hier was het natuurlijk weer heel druk! We hadden eigenlijk het plan om een dierentuin te gaan bezoeken alleen toen we anderhalf uur onderweg waren ging het ineens heel hard regenen en onweren. Even een grote tropische bui. Gelukkig was er wel een afdakje waar we (met 50 andere Mexicanen) konden schuilen. Dus toen het even zachter werd, zijn we heel snel naar het hotel toegegaan.

Elke keer als je in de stad loopt wordt je door iedereen aangesproken die iets willen verkopen aan je.Voorwinkels staan mensen die jenaar binnenn roepen maar ookstraatverkopers ofbedelaars.De stoepen hier zijn heel smal dus je moet in een rijtje achter elkaar lopen want anders sta je in de weg. Als je over wilt steken dan is dat een groot gevaar. Op sommige kruispunten staat politie met een gek fluitje tegen de stoplichten in het verkeer te regelen. Als je door rood loopt vinden ze dat ook totaal geen probleem. Maar soms moet je het zelf inschatten en ik ben blij dat ik nog leef haha.

Bij het hotel hebben we een uurtje spelletjes gedaan. Toen vertrokken we weer de stad in. Er is een soort festival aan de gang en er was overal muziek en soort toneelstukjes te zien op straat. Ook was er een groot maya spel aan de gang. Een soort vollybal maar dan mag je de bal alleen met je bovenbeen raken (best pijnlijk op de grond vallen) en dan moet de bal door een soort harry potter boog. Heel gek.

We zijn weer gaan eten bij hetzelfde restaurant als gister, en ook nu was er weer een leuk live bandje bezig wat zorgde voor een gezellige sfeer maar ook zorgde voor het niet tegen elkaar kunnen praten ;p. Na het eten zijn we nog even rond gaan lopen en hebben gekeken naar alle festival dingetjes.

Byebye!

Mexico dag 4 :)

Dag 4:

Vandaag hebben we weer een heerlijk ontbijtje gehad. Het bestond uit een voorafje met lekker fruit en daarna een bord met ei en ham en tomaat en bonen. Echt Mexicaans dus. Het warme ontbijt begint langzaam een beetje te wennen.

Na uitgecheckt te hebben zijn we naar een klooster gegaan in Izamal. Het klooster San Antonio de Padua is helemaal geel, net zoals het dorpje eromheen. Zag er super mooi uit en het was heel groot.

Het stadje zelf is best arm. We liepen per ongeluk een soort winkelcentrum in dat heel primitief was. Overal zag je mensen door elkaar lopen en op straat leven en alles ging door elkaar heen. Ook was er een soort vleesfabriek waar je door heen kon lopen en gewoon hele varkenskoppen zag liggen. Dit was best even slikken. Mensen lopen in de regen ook met een vuilniszak als regenjas en sommigen dragen spullen op hun hoofd.

Toen reden we door naar het volgende hotel. Waarom mensen zo slecht rijden werd duidelijk toen we een informatie boekje gingen lezen. Mensen hoeven namelijk geen rijbewijs te halen. Vandaar al die botsingen en politie haha.

We waren aangekomen in Merida. Een stad met meer dan een miljoen inwoners. Hier hebben we heerlijk gezwommen in het zwembad tot het begon te onweren en er wel uit moesten. Toen zijn we in de regen door de stad heen gelopen op zoek naar eten. Wat nog een hele zoektocht was. Uiteindelijk hebben we een leuk restaurantje met live muziek gevonden en heb ik de beste ceaser salade ooit op.

Adios,

Mexico dag 3

Dag 3:

Vanochtend zijn we opgestaan en hebben meteen het lekkerste ontbijt ooit gegeten. Een 3 gangen ontbijt. Echt heel erg genieten was dat. De mensen daar zijn allemaal zo lief en schattig.

Na het ontbijt zijn we naar een van de wereldwonderen gegaan, naar Chichenitza. Dat was heel indrukwekkend. Het zijn de overblijfselen van de Maya’s en er zijn super veel ruïnes en tempels. Wel te veel toeristen liepen er rond en van alle nationaliteiten. We hebben daar een paar uur rondgelopen het was heel mooi!

Daarna zijn we met de auto naar het volgende hotel gereden. Onderweg kwamen we langs een paar arme dorpjes waar mensen niet eens een huis hadden maar een hutje van simpelweg een paar voorwerpen of takken. Even slikken was dat, om als rijke toerist daar tussendoor te rijden.

Ons hotel ligt ook in de arme buurt, maar je opent de hekken van het hotel en komt in een luxe paradijsje uit. Het is heel mooi allemaal een soort kleine hutjes met ook een zwembad. Wel veel muggen, ik (kyra) ben helemaal lekgestoken. Denk dat ik al aan de 24 muggenbulten zit. Dus met het slapen onder klamboes lukte het wel beter.

In heel Mexico komen we geen Nederlanders tegen en hier zitten alleen maar Nederlanders. Echt heel gek! We hebben in het hotel gegeten en nu had ik iets wat ik wel kende, een salade met mozzarella en tomaat en als toetje een Mexicaanse specialiteit, pudding die naar chocoladecake smaakte.

Het was een leuke maar indrukwekkende dag!

Adios

Mexico dag 2, de eerste echte dag!

Hoihoi,

Weer even een update van hoe het gaat in het warme Mexico. Vanochtend een klein beetje last gehad van de jetlag waardoor we om half 7 al wakker werden. We hebben heel lekker ontbijt gehad in het hotel met allemaal fruit en broodjes en yoghurt. Er zat allemaal politie te eten dus dat was wel een andere ervaring.

Na het ontbijt zijn we naar een supergrote shopping mal gegaan omdat we een reis oplader nodig hadden. De prijzen hier zijn zo ontzettend laag (wordt flink shoppen hoop ik haha). Ook van de broodjes, 60 cent voor een xxl donut, helemaal top! We hebben onze ogen uitgekeken. Ook was er de grootste supermarkt die ik ooit heb gezien. Wat wel opvalt is het vele personeel in de winkels en ook de vele politie agenten die er rond lopen.

Het verkeer is een grote chaos hier. Papa en mama hadden bijna een grote gifgroene slang aangereden met de auto, we hebben een dode aap langs de weg gezienen ook vlogen er gewoon rijdend onderdelen van de auto voor ons af. Het is een en al gekte.

In de middag zijn we naar een Cenote gegaan. Dit is een hele grote onderwater grot waar je kan zwemmen met vissen. Bovenin vliegen vleermuizen en het is echt een hele mooie ervaring. Het water was wel koud.

Nu bevinden we ons in een mooi soort park met kleine huisjes met hele vriendelijke mensen en een prachtig zwembad. Het weer is hier ook rond de 35 graden. Mijn dag kan niet meer stuk! Zo gaan we nog ergens uiteten en misschien nog een andere cenote bezoeken.

Veel groetjes uit het warme en gekke Mexico waar ze geen regels kennen!